IPHC Decisions on the Infringement of Neighbouring Rights

Two IPHC Decisions on the
Infringement of Neighbouring

Rights

Two IP High Court decisions rendered in 2005 and 2006 in preliminary
injunction cases involving similar circumstances and the issue of

infringing neighbouring rights both followed long-established case

law, even though infringement was found in only one of the two

cases.

By Kazuo Ohtake
Nagashima Ohno & Tsunematsu

he Intellectual Property High Court (IPHC) recently rendered
seemingly inconsistent decisions in two preliminary
injunction cases, both of which involved the issue of
whether services provided that enabled Japanese nationals abroad
to watch Japanese TV programmes infringed the neighbouring

copyrights of TV broadcasting stations.

The Maneki TV case

A base station is the core component of a Sony-made TV system
called Location-Free TV. Consisting of a TV tuner and a circuit
that digitizes the TV signals received by the tuner and outputs the
signals so digitized, the base station receives broadcast signals,
digitizes them and, pursuant to the directions received from a PC or
special monitor to which the base station corresponds exclusively,
transmits the digitized signals to the PC or special monitor via the
internet. If a user installs it in Japan, connects a TV antenna to its
input terminal and connects its output to the internet, he/she will
be able to watch Japanese TV programs on the screen of said PC, or
on a special monitor installed abroad, by operating the base station

through the PC or special monitor.

The case involved a preliminary injunction brought by six Tokyo-
based TV broadcasting stations against a service provider that
provided a service called Maneki TV by installing at its data centre
multiple base stations purchased by users, connecting all of them

to a common antenna and to the internet circuit through hubs

and a common router. The applicants sought
a preliminary injunction alleging that the
respondent infringed upon their “right to
make broadcasts transmittable” by providing
this service to users. As the Tokyo District
Court dismissed the application by its decision
dated August 4 2006, the applicants appealed
to the IPHC, which then dismissed the appeal
with a decision dated December 22 2006. The
applicants then filed with the High Court a
request for leave to appeal to the Supreme
Court, but the IPHC disallowed a further appeal
with a decision dated January 31 2007.

While admitting the users’ ownership of the
base station, the applicants argued that all
other equipment - such as the antenna, the
divider, the hubs and the router - belonged
to the respondent service provider, that all
such equipment and the base stations were
organically integrated so as to function as a
single server. They further argued that this
integrated system fell under the definition of
an “automatic public-transmission server” as it transmitted digitized
TV signals to multiple users of the service and, therefore, that the
act of inputting TV signals to the integrated system and the act
of connecting it to the internet each constituted an act of making
broadcasts transmittable. The IPHC held in response that even if
all equipment were to be viewed as constituting an integrated
system, the transmission made by a base station was a one-to-
one transmission since the base station was capable of making
transmissions only to the PC or special monitor of the user who
owned the base station. In the absence of a public transmission,
the IPHC went on to hold, neither each base station nor all base
stations plus other equipment combined could constitute an
“automatic public-transmission server”. The IPHC thus concluded
that the respondent’s act could not be considered one that made

broadcasts transmittable.

The Rokuga Net case

This case involved a preliminary injunction brought by the same
broadcasting stations against another service provider based on
an alleged infringement of their right of reproduction, another
neighbouring right of broadcasting organizations. The respondent
installed equipment that it had procured - such as PCs with TV
functions (TV PCs), an antenna, a booster, a divider, a server, a
router and a monitoring server — in its office space and installed
special software it created in the TV PCs. All the equipment and

the software constituted an organically integrated system, and the

This article was published in the April issue of the Asialaw Japan Review by Asia Law & Practice. To obtain the

18 - asialaw JapanReview

original version, or copies of any other Asia Law & Practice publications, please email enquiries@alphk.com. ©

April 2007

Euromoney Institutional Investor (Jersey) Ltd 2007



IPHC Decisions on the Infringement of Neighbouring Rights

respondent monitored this system in order to ensure its constant
operation as well as supervised and controlled it as a single unified
system. The user would access the respondent’s website through
a PC, access the TV PC allotted to him or her after verification on
the respondent’s website, record TV programs onto the TV PC by
remotely controlling it and download the recorded TV programs to
the PC. Only those broadcasts falling within the scope determined
by the respondent (analogue surface broadcasts receivable at
the respondent’s office) were able to be recorded. All control and
operation by the user were made in accordance with the procedure
prescribed on the respondent’s website. Having found this, the
IPHC concluded that the respondent, not the user, committed the
acts of reproduction (recording), as it controlled such acts and

earned profit from the service (decision dated November 15 2005).

A comparison of the two cases

The two services, including the contents and purposes thereof,
are similar, although the types of rights allegedly infringed were
different due to the difference in the subjects of transmission, i.e.,
recorded TV programmes (in the Rokuga Net case) vs. live broadcasts
(Maneki TV case). Nevertheless, the IPHC found no infringement in
the Maneki TV case while it did find an infringement in the Rokuga
Net case. Moreover, the same division of the IPHC issued the two
decisions. While the IPHC itself said, in the decision disallowing
further appeal, that the two decisions were not inconsistent but
that the facts were different, it appears valid to ask whether the

decisions are truly consistent.

In case law, long established by a series of court decisions
commencing with the Supreme Court judgment of March 15
1988, two requirements must be satisfied in order to hold a party
responsible for a copyright infringement by normative assessment
when this party cannot be considered to be committing the act of
infringement: (i) the party must have control over the act, and (ii) it
must have intended to profit from the act. In the Rokuga Net case,
which involved no other real issue than identifying who should
be deemed to be performing the act of recording, both the Tokyo
District Court and the IPHC applied this case law in reaching their

respective conclusions.

The lower court decision in the Maneki TV case also applied case law,
but held that, unlike the Rokuga Net case, the respondent cannot
be said to have conducted the act of transmission because it did
not control same and that it was each user who actually made the
transmission. The court emphasized the fact that the base stations
were owned by the users (whereas the TV PCs in the Rokuga Net
case were deemed by the court to be beneficially owned by the
respondent), that no other equipment or software was tailored for

the service and that the respondent neither installed a monitoring

server nor otherwise monitored the users’ use of the equipment.

In its decision, the IPHC indicated its agreement with the reasoning
stated in the lower court’s decision but additionally stated
that even if the equipment and software were to be viewed as
constituting an integrated system, it could not possibly qualify as
an automatic public transmission server because, in substance,
the only transmission that took place was from each user to itself,
with no public transmission. The lower court also found that the BS
merely transmitted those TV programmes that were selected by
the relevant user and only to the PC or special monitor of same. The
District Court even held that the base station could not constitute
an automatic public transmission server. However, this appears to
have relied on the finding that the equipment and software used
to provide the service did not constitute an organically integrated
system. The logic must have been as follows: First comes the
finding that the equipment did not constitute an integrated
system, that the base stations were all independent and that the
act of transmission using each base station was conducted by
the relevant user. The conclusion, based on these findings, was
that the transmission from each base station could not possibly
qualify as a public transmission since it only occurred between a
specified single person (the user) and a specified single person
(the same user) and, therefore, the base station did not qualify as
an automatic public transmission server. The IPHC went one further
step and held, as discussed above, that even if the equipment, was
viewed as an integrated system, such system could not qualify as
an automatic public transmission server because in substance the
transmission was one-to-one and, accordingly, broadcasts were
never made transmittable. It could be said that the IPHC effectively
held that it was of only secondary importance in the Maneki TV
case to ask whether the act of transmission was under the control
of the respondent (which in turn included the question of whether
the equipment constituted an integrated system); that primarily
important in this case was whether one-to-many transmission was
ever possible; and that it was not absolutely necessary to answer

the first question in order to answer the second.

It appears possible, however, to consider the transmission from each
base station separately and independently only when one assumes
that the multiple base stations do not constitute an integrated
system or a part thereof. If one considers that the service in this case
constituted an integrated system that functions as if a single server,
then it would only be natural to consider that the transmission
from such integrated system was to specified multiple persons
(multiple users) and, if so, the entire system so conceived should
be deemed to constitute an automatic public transmission server.
The IPHC may have gone too far when it stated that its findings

would hold true “even if the equipment, etc., were to be viewed as

April 2007

asialaw JapanReview - 19



IPHC Decisions on the Infringement of Neighbouring Rights

an integrated system”. It is therefore reasonable to assume that part
of the reasoning, in which the IPHC appears to stress the one-to-
one nature of the transmission, assumes as a prerequisite the lower
court’s finding that the equipment constituting the service could

not be said to constitute an integrated system.

The major difference between the two cases lies in the degrees
of control exercised by the respective service providers over the
equipment and its operation. Thus, the court in the Rokuga Net
Case, which involved a service provider exercising relatively closer
control over the equipment, software and their operation, found
that the respondent controlled the act of reproduction, whereas
the court in the Maneki TV case - which involved a service provider
exercising nominal control over the equipment and its operation -
considered the transmission from each base station separately and
accordingly held that there did not exist any public transmission,
that no automatic public transmission server existed and that
there could be no infringement of the right to make broadcasts
transmittable. This reading allows one to consider the two decisions
by the IPHC as consistent in that it applied the established case law
to different sets of facts, as the IPHC itself stated in its decision

disallowing a further appeal.

It is possible for a variety of similar services, with different degrees
of control exercised by service providers, that fall somewhere in
between the two cases. Let us hope that court decisions will further
clarify what level of control by a service provider over an alleged
act of infringement is sufficient to deem the service provider to be

responsible.

About the author

Kazuo Ohtake is a partner of Nagashima Ohno & Tsunematsu (NO&T)
and currently heads the IP Practice Group of the firm. His areas of
practice include IP-related matters ranging from patent litigation to
trademark prosecution to licensing, corporate transactions, general
commercial litigation and securitizations of financial assets. Mr. Ohtake
joined NO&T (then Nagashima & Ohno) in 1978 and has been a partner
since 1986. After obtaining his LL.M. degree from Harvard Law School
in 1983, he trained at Paul, Weiss, Rifkind, Wharton & Garrison in New
York from 1983 to 1984 and then at Freshfields Bruckhaus Deringer
(then Freshfields) in London from 1984 to 1985. He has helped clients
win such high-profile IP cases as the Issey Miyake Pleats Please case
and the iMac case. He has served twice as a temporary member of
the Industrial Structure Council of the Ministry of Economy, Trade and
Industry, serving on a subcommittee of the Intellectual Property Policy

Committee of the Council.

NAGASHIMA OHNO & TSUNEMATSU

A Leading Law Firm in Japan

Areas of Practice:

Administrative Law and Regulation
Antitrust

Arbitration and Dispute Resolution
Asset Acquisition

Employment and Pension
Entertainment
Finance

Franchises and Distributorships

Banking Information Technology

Bankruptcy and Dissolution Insurance

Capital Market Transactions

Intellectual Property

* Civil + International Finance
* Commercial * International Law

* Communications and Media * Investment Trusts

* Corporate + loint Ventures

» Corporate Reorganization * |easing

* Debt lssues + Lending

Year Established: 2000

Number of Lawyers: 259 (as of February 1, 2007)
Languages Spoken: Japanese, English, Chinese, French and German

Contact Persons:

.

Hisashi Hara, (Ms) Yuko Tamai (Dai-ichi-Tokyo Bar Association)

Licensing

Mergers and Acquisitions
Pharmaceuticals

Product Liability
Quasi-Judicial Proceedings
Real Estate and Development
Securities and Derivatives
Securities Transactions
Securitizations

Telecommunications
Trade Regulation

Chiyoda-ku, Tokyo 102-0094, Japan
Tel: +81 3 3288 7000
Fax: +813 5213 7800

Web:  http://www.noandt.com/
Email: info@noandt.com

20 -asialaw JapanReview

April 2007



